SMURD pentru viaţă

În fotografia de mai jos sînt eu; 18 august 2006 în curtea Pompierilor de la Tulcea. Eram întins pe targa Smurdului şi acelea erau primele momente în care mă simţeam în siguranţă în orele care au urmat accidentului meu.

Cînd am fost adus la Sfîntu Gheorghe în barca în care plecasem spre Insula Sahalin în acea dimineaţă, eram întins pe spate corect şi nu simţeam nici o durere. Medicul de acolo m-a văzut şi a identificat rapid diagnosticul de leziune pe coloană la nivel cervical. Înainte să fiu transferat pe şalupa-ambulanţă care m-a luat din Sfîntu şi m-a dus pînă la prima localitate de unde puteam fi preluat cu o maşină, am fost preluat pe o saltea vacuum iar gîtul mi-a fost fixat într-un guler  care ar fi trebuit să mă împiedice să fac mişcări involuntare ce mi-ar fi agravat starea. Numai că bucata aceea de plastic era total nepotrivită pentru mine şi mi-a dat dureri insuportabile pe parcursul întregului traseu. La Murighiol am fost transferat pe o ambluanţă terestră pentru a putea ajunge la Tulcea. Însă nu doar pacientul trebuia transferat pe altă maşină, recuzita trebuia recuperată şi ea. Aşa că mi-au dat jos gulerul pe care îl aveam deja şi mi l-au înlocuit cu un altul, aflat pe inventarul celuilalt echipaj. Încercaţi doar să vă imaginaţi ce manevre presupune schimbarea unui guler cervical, cu ce riscuri se face şi de fapt, cu ce justificare.

Cînd am ajuns în Tulcea, mă aştepta deja elicopterul SMURD. Cînd am fost preluat de echipajul îmbrăcat în roşu, a fost ca o trecere spre un vis liniştit, hipnotic şi, în acele moment, era exact ce eu aveam nevoie. Felul în care m-au manevrat, tehnicile ordonate de transfer, precizia şi prudenţa desăvîrşită cu care au intervenit, faptul că nu am mai simţit durere, toate astea m-au ajutat enorm. Gulerul SMURD-ului a fost al treilea pe care l-am avut de la momentul accidentului. Îmi amintesc perfect, era dintr-un material buretat, confortabil, adaptat perfect pentru mine. Apoi nu-mi mai amintesc decît că membrii echipajului SMURD mă întrebau dacă sînt bine, dacă aveam nevoie de ceva. Am aţipit. M-am simţit, pentru prima dată, din acea dimineaţă, pe mîini bune.

Am fost transportat la Spitalul Bagdasar Arseni din Bucureşti şi dus pe o secţie ce părea anticamera terapiei intensive. Purtam gulerul SMURD-ului care plecase deja spre un alt caz grav.  Am cunoscut lumea tenebroasă a spitalelor bine de tot în lunile pe care le-am petrecut acolo şi în următorii ani, dar nu am să uit niciodată expresia cinic-satisfăcută a asistentei care a constatat că uite, ăştia de la SMURD şi-au uitat gulerul, ce bine, ne-am ales noi cu unul nou. Ştiu că povestea asta frizează absurdul, dar personalul care m-a preluat a reuşit să împingă limita la un nivel superior. Deşi era evident că aveam gîtul bine imoblizat cu gulerul acela – şi ăsta este rolul unui asemenea accesoriu  pînă la urmă – s-au grăbit să mi-l schimbe şi pe acesta cu un altul. Cu două mărimi mai mare şi, practic, absolut inutil: îmi amintesc şi acum că îmi mişcam capul dreapta-stînga de durere nopţi întregi, pentru că era singura mişcare pe care o puteam face atunci. Din cauza lui am făcut o rană profundă în zona occipitală, descoperită tîrziu şi operată aproape fără anestezie. Dar asta e deja altă poveste.

  Într-o ţară normală, un pacient cu o leziune înaltă pe coloană nu ar fi trecut niciodată prin aşa ceva. Patru manevre inutile şi riscante pentru o bucată de plastic care nu însemna nimic pentru ei dar putea să însemne foarte mult pentru mine. În toată povestea asta secvenţială, abia SMURD-ul s-a comportat cu adevărat profesionist şi mi-a dat, pentru cîteva ore, sentimentul de securitate de care ai nevoie cînd eşti foarte vulnerabil, şi impresia că trăieşti într-o ţară civilizată, care are grijă să nu-ţi distrugă  (de exemplu din calcul economic) şansa la viaţă. 

Experienţa pe care am avut-o cu SMURD-ul m-a marcat profund: lor le datorez faptul că am putut ajunge în cel mai scurt timp la spital într-un moment critic şi faptul că sînt în viaţă acum. Incontestabil şi datorită celor care au urmat, dar profesionalismul şi disciplina cu care a intervenit SMURD-ul în momentele-cheie mă fac să mă înclin în faţa acestor oameni, şi, mai ales, în faţa celui care a creat acest sistem. Mi se pare un moment bun să spun RESPECT, SMURD! 

Şi MULŢUMESC!

p.s. De fapt, în fotografia de mai sus nu sînt eu. E făcută la Suceava şi a fost preluată din galeria de fotografii a SMURD-ului. Cine apare acolo e irelevant, pentru mine ea este echivalentă cu o experinţă personală pe care o rememorez cu strîngere de inimă şi cu recunoştinţă.

20 Răspunsuri to “SMURD pentru viaţă”

  1. Frumos spus. Intradevar, aceeași părere personală o impartasesc si eu. Noi pe sora-mea am transportat-o de la Bagdasar la aeroport cu o super-ambulanta Smurd. Chiar dacă, cel mai probabil, echipajul de pe acea mașina era mai mult decât bine pregătit sa asigure transportul in siguranță, nu au avut nici o problema sa se dea un pas in spate, lăsând echipajul medical de pe avionul ce urma sa ne ducă in Grecia sa-si facă treaba; cu toate astea, distanță a fost îndeajuns astfel încât sa se asigure ca totul se face conform procedurilor si comunicand tot timpul, in engleză, cu echipa medicală straina.
    Diferența dintre echipajul SMURD si cel de pe ambulanta ce a transportat-o de la locul accidentului pana la spitalul din Buzău este uriașă. Si in ziua de azi am o mică părere de rău ca nu am putut da mana cu dl Arafat in ziua in care căutăm transportul România – Grecia insa înțeleg perfect situația : era plecat sa ajute alți oameni aflați la grea încercare.
    Respect SMURD, respect dle Arafat.

  2. mda alex,in tarile mai evoluate „mental” gulerul smurd cum ii spui tu,este ca o carte de identitate pt orice membru al crucii rosii din care fac si eu parte de 4 ani.Manovrele trebuie facute mereu cu profesionalitate si nu cu lejeritate……e vorba de VIATA,va pup

  3. Păi ar trebui să vii să–mi pupi mîna că și din banii mei au avut ei elicopter, benzină, guler și alte alea care să te țină pe tine în viață să scrii astea. Sau dacă televizorul tău nu ți–a dat poruncă să fii cu respect și față de mine, nu se pune?

    • Si cam din ce bani ar trebui plătite toate aceste servicii de care societatea are așa mare nevoie?
      Nu-mi doresc sa trăiesc intr-o societate in care companiile private asigura urgentele de grad 0 din simplul motiv ca oricând pot muri oameni pe marginea drumului din cauza ca, compania privată a considerat ca nu este profitabila deplasarea sau ca au doua facturi neplatite.
      Nu mai bine din banii pe care companiile private si-i doresc ca profit, investim intr-un serviciu public, printre putinele cât de cât funcționale? Nu mai bine cumpărăm măcar un avion pe care SMURD-ul sa-l opereze pentru transportul pacientilor in străinătate, in mașini mai multe si mai bine dotate, in echipaje mai bine pregătite si mai bine remunerate?

    • Tare as vrea sa iti pup eu mana…de fapt o sa facem invers.te voi lasa sa o pupi tu pe a mea. nu garantez ca vei apuca cu toata limba. si de ce sa-mi pupi tu mie mana? Pentru ca alaturi de oameni buni te suport pe tine si pe semenii tai.
      As vrea sa stiu ce ai fi facut mai bun de banii cu care te consideri mare cobtribuabil? sau consoderi ca esti genul de om care are doar drepturi? Ai desprins vreodata de la gura ta pentru a face un bine? Dupa cum vorbesti cred ca ai dat pana acum doar banii inainte (si asta ca sa fii sigur ca vei primi ceva)…insa de sile si de lehamite dupa cum te vad cineva nu si-a dus treaba pana la capat. Exact : Neterminat as putea sa zic…

  4. Cu sau fara SMURD, cu sau fara Basescu, cu sau fara legea sanatatii retrasa, in Romania anului 2012 tot se va muri pe capete, adica 1 roman la fiecare 2 minute:
    http://camarasdelumini.wordpress.com/2012/01/12/viata-la-romani-in-2012/

  5. se discuta mult ca smurd ul e vizibil.Ce ne facem cand esti doctor si traiesti din salariu de 1200RON? ptr ca banii se fura de la minister?

    • Pai sa-i întrebăm pe cei de la putere?! De ce se vrea reformarea unui sistem cât de cât funcțional când avem atâtea domenii in care nimic nu merge?

      • Legea viza tot sistemul nu doar SMURD-ul asa ca ramane in continuare vitala. Am incredere in parerea domnului Arafat referitor la partea despre medicina de urgenta si aici ar fi bine sa se mearga pe varianta lui. Dar restul legii ar trebui macar discutata si apoi facut ceva pentru ca altfel ramanem cu acelasi sistem ce-si ia gulerul inapoi fara sa-i pese ca poti ramane paralizat. Da, SMURD-ul e finantat si din banii nostri (e in batatura Ministerului de Interne) e finantat si din contributiile noastre de 2% – dar sunt singurii bani din cei ce imi imi sunt luati, ce simt ca sunt folositi cu folos de catre stat (chiar daca pana acum nu am avut nevoie de interventia lor). Iar aici , din nou, e meritul lui Arafat.

  6. Apreciez ce a facut un om de alta nationalitate pt tara in care traim asa de pe o zi pe alta si ma alatur tuturor celor care sunt pt Raed Arafat si pentru serviciul se salvare Smurd.
    Iar pt ai nosti conducatori in frunte cu Basescu sa se gandeasca bine daca nu vor o alta revolutie ca cea din 89.

  7. @gore, impartasesc totul din ce spui tu, insa cred ca suntem cu toți de acord ca sistemul de sănătate românesc nu poate fi reformat printr-o singura lege, făcută la repezeala, fără a consulta specialiștii din sistem si cine știe, adoptată in bunul obicei al guvernantilor actuali, prin asumarea răspunderii si „scurt-circuitarea” instrumentului democratic, numit Parlament.
    Încă nu am ajuns la subtilitati gen SMURD, avem încă mult de lucru la partea bruta.

  8. @ Z p.s.: o sa iti dau eu inapoi banii de antigripalul moca rezultat din impozitul pe pensia lu’ ma-ta mare!

  9. intreaba-l pe fratele tau care au fost primii care au intervenit cu profesionalism cu targa vacuum si cu transportul de la Murighiol la tulcea pe acel drum plin de gropi numai cu viteza a 2,3 ca sa nu te zdruncin ,gulerele cervicale sunt la fel si la ambulanta si la smurd si a fost pus corect de colegii mei, dar subliniez ca la insistentele asistentului de la smurd au fost schimbate ceea ce nu este corect dar nu-i nimic ,noi cei de la ambulanta ne vom face treaba intodeauna corect si fara laude in presa, apropo stii de ce ai plecat cu elicopterul? .. pentru ca fratele tau era consilierul prefectului. oare nu te intrebi de ce muritorii de rand pleaca cu ambulanta, sau platesc tomograful „acasa” , la popescu.

    • Chiar aşa, @life, de ce pleacă ”muritorii de rînd” cu coloana fracturată cu ambulanţa, de ce platesc tomograful acasă la popescu? O spui de parcă ar fi normal. Nu, e scandalos. Iar noi ar trebui să acceptăm asta şi să ne resemnăm?

      Am toată consideraţia pentru oamenii care lucrează pe serviciul de ambulanţă din România, dar îţi bat eu obrazul fiindcă îndrăzneşti să spui că intervenţia SMURD-ului a fost o favoare. Tehnic vorbind, elicopterul trebuia să ajungă la Sfantu Gheorghe pentru orice pacient din ţara asta (!), nu e ca şi cum am vorbi despre o plimbare de plăcere la Bucureşti. Că nu s-a putut, asta am înţeles, fiindcă sîntem nişte oameni raţionali şi avem o oarecare experienţă în sistemul sanitar.

      Altminteri, dacă ştii că tu şi colegii tăi v-aţi făcut treaba corect, ceea ce e mare lucru în ţara asta, respectele mele!

  10. @life Înainte de orice, vreau să ştii că am scris postul pentru prietenii care îmi urmăresc blogul, în contextul în care se declanşase scandalul cu Raed Arafat,un om pe care îl apreciez şi pe care am simţit nevoia să îl susţin, în felul meu. Textul meu e centrat pe serviciile SMURD şi este o experienţă personală. Nu mi-am imaginat că o să devină articol într-un ziar din Tulcea. A fost preluat înainte să-mi fi dat consimţămîntul şi publicat într-o formă simplificată, care poate induce în eroare un cititor…revoltat.
    Dacă aş fi ştiut că va fi publicat într-un ziar local, aş mai fi avut multe de adăugat, cu precădere despre serviciul de ambulanţă din Tulcea, care m-a ajutat în nenumărate rînduri, nu doar după accident. Nu am contestat nici o clipă profesionalismul celor de pe ambulanţă, ba mai mult, am toată consideraţia pentru echipajul care m-a preluat. Îmi amintesc foarte clar şi acum bunăvoinţa şi grija cu care a întervenit doamna din echipaj şi faptul că şoferul a făcut tot ce i-a stat în putinţă să ajung în regulă în Tulcea pe acel drum imposibil. Nu cred că mă poţi acuza de rea-credinţă, decît dacă vrei cu tot dinadinsul să dai rîndurilor mele o semnificaţie pe care nu o au.
    În postul meu am acuzat un sistem sărăcit şi tenebros în care cei de foarte sus, care fac calculele, uită de nevoile reale ale pacienţilor şi impun, de exemplu, schimbarea gulerului la o intervenţie pe un caz grav, fără justificare reală. Nu uita că mi l-au mai schimbat o dată şi la Bucureşti, iar pentru manevra asta chiar nu mai poate nimeni să-mi dea o explicaţie rezonabilă. În colimatorul acestui sistem intrăm, în calitate de victime, şi eu, ca pacient, şi angajaţii din spitale şi de pe ambulanţe. Dacă greşesc, poţi să mă contrazici.
    Cît priveşte elicopterul, foarte bine că în acel moment critic fratele meu era consilierul prefectului şi a făcut tot posibilul să am şansa de a ajunge la Bucureşti cît mai repede. Avînd în vedere diagnosticul transmis, fractură de cervical – gîtul rupt, la vremea aceea – ce era să facă?! Îi sînt recunoscător pînă la capăt. Dacă ai fi fost tu consilierul prefectului într-o situaţie ca asta, oare ai fi procedat altfel?
    Este trist ce îmi spui tu mai departe şi îţi înţeleg revolta, mă dor şi pe mine lucrurile astea, dar cine e vinovat, pot să ştiu? Nu vorbim oare de acelaşi sistem pus la pămînt de care vorbesc şi eu?

    Încă ceva, nu ştiu cum sînt acum gulerele celor din serviciul de urgenţă, SMURD sau nu, dar atunci lucrurile stăteau exact cum le-am prezentat eu.

  11. ambulanta tulcea a intervenit si la cel mai mare accident rutier petrecut in Romania si cu ce s-a ales o iesire pe postul antena1 in care dr.Arafat spunea ca ambulantele erau tinute in service si se umflau foile de parcurs te rog sa fii foarte atent si se poate proba cu acte , service-ul se facea la reprezentanta Mercedes Constanta. de ce dr. Arafat care esta reprezentantul pentru urgente in minister are simpatie ptr smurd si ambulanta este pe locul 2 care totusi are personal mai bine pregatit

  12. @life, din punctul tau de vedere ambulanta e mai bine pregătită decât smurd-ul. Vrei sa-ți povestesc cum sora-mea se făcuse albastra in ambulanta ca personalul medical se „lupta” cu monitorul ca nu-i găseau pulsul? Ea nu respira si aia vroiau sa vadă frumos pe monitor grafice… vrei sa-ți mai povestesc din pataniile noastre?

    • Se intampla nedreptati si nereguli atat in sistemul national de ambulanta..cat si in SMURD, le-am vazut cu ochii mei, din pacate. Si nu poti spune ca sunt oameni mai bine pregatiti pe ambulante…sau la SMURD, sunt oameni foarte buni in ambele parti, sistemul este de vina 😐

      Eu m-am luptat cu cei de la SMURD sa inteleaga ca un tip cazut in mijlocul bulevardului avea fractura interna de femur iar cu cei de pe ambulanta sa nu-i dea jos materialele cu care l-au imobilizat cei de la SMURD, sa il preia ei..cu 3 echipaje de politie de fata. Mi-au zis ca eu pe ei i-am chemat cand am sunat la ambulanta si ei il vor duce la spital – asa ca i-au desfacut piciorul fracturat si l-au imobilizat din nou, cu materialele lor. am cerut masina cu echipament performant, mi-au trimis cea mai saracacioasa masina. Pe cine sa dau vina? De ce nu i-au lasat pe cei de la SMURD sa il preia? Sunt doar intrebari fara raspuns.. Oamenii au fost bine intentionati, dar copilul ala a avut de suferit, asistand la scandalul intre echipaje. E corect?

      • copilul a avut de suferit intrucat „paramedicii” adica pompieri nu au dreptul de a face a n a l g e z i c e , si problema suferintei era rezolvata 80% , ei „paramedicii” romani nu au dreptul de a folosi medicatie si daca sunteti curiosi tastati pe net paramedic england o sa vedeti ce diferente enorme sunt si acest lucru ma intriga, pentru a lucra in medicina trebuie sa cunosti cel putin anatomia corpului uman,uitate la stiri si ai sa vezi cum asistentii si doctorii romani pleaca la munca in stainatate,acest lucru arata ca sunt foarte bine pregatiti,si acasa raman pompieri si o parte din ei daca fac publice studiile ai sa descoperi ca sunt horticultori,economisti,croitori,faiantari, avem dovada accidentul de la sighet, cum sa intri la ancheta fara sa opresti gazele si curentul,imi pare rau pentru ei dar sar putea intr-o zi sa am nevoie de un echipaj medical si sa ma trezesc cu fosti colegi sudori actualmente „paramedici”imi este foarte frica de acest lucru si ma gandesc ca Alex a avut mare noroc ca a fost ingrijit de asistenti medicali

Lasă un răspuns

