ZUPEREYE | Say it with your eyes!

Aceia dintre voi care ați mai vizitat acest blog ați observat sigur că nu am mai trecut pe aici de mult timp. Vă imaginați, sper eu, că nu se datorează lipsei de activitate sau de evenimente din viaţa mea care să merite postate aici (chiar dimpotrivă!), ci lipsei de timp.

Ca să echilibraz cumva această stare de fapt, revin acum în forță cu veşti mari, legate de un proiect în care care am fost onorat să fiu invitat să mă implic, numit foarte inspirat ZUPEREYE. Este vorba despre un dispozitiv inovator care va permite persoanelor cu paralizii severe să poată utiliza un calculator numai cu mişcarea ochilor. Proiectul a prins viaţă şi este dezvoltat sub coordonarea profesorului inginer Robert Lupu de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare Iaşi care, împreună cu o echipă de studenţi, au construit un super-prototip dintr-o idee generoasă și inovatoare.

scris cu ochii  - stanga-dreapta Emil Condrea, Adrian Bulat, Ionut Cecan, profesorul Robert Lupu(36)Am avut privilegiul să testez dispozitivul și l-am descoperit a fi mult mai mult decît un simplu gadget. Perfectat, ar putea ușura condiția multor oameni prin independența pe care o oferă. Sînt multe situații în care ar putea fi utilizat – paralizii în urma unor boli degenerative, accidente pe coloana cervicală la nivel înalt – sau în spitale, în cazul pacienților intubați.

Zupereye poate deveni, pentru o persoană aflată într-o condiție critică, un mijloc de comunicare cu mediul, o metodă de informare prin conectare la Internet și un instrment care transformă utilizatorul într-o persoană activă. Orice utilizator ar putea stabili legături cu persoane aflate în aceeași condiție sau și-ar putea obține un job online adapat la capacitățile sale, aspect care ar aduce satisfacții și ar contribui la incluziunea sa în societate. Fiind un prototip, Zupereye este în momentul de față încă într-o fază de perfecționare, iar dezvoltarea lui pînă la forma finită implică în continuare costuri care nu sînt accesibile studenților.

IMG_0933-Edit-2Proiectul a fost înscris la competiții de inventică și a avut parte de apreciere și recunoaștere. Cît privește vizibilitatea sa, aici putem să contribuim cu toții. De ieri, circulă în presă un articol bine documentat, ce povestește în detaliu evoluția proiectului Zupereye. Vă invit să îl parcurgeți și să îl distribuiți pe platformele voastre, pentru că este o inițiativă de o frumusețe și o generozitate care merită susținerea și aprecierea noastră. Poate, cine știe? Ar putea ajunge la un potențial sponsor care să susțină acestă idee și să sprijine efortul studenților ieșeni pentru ca acest dispozitiv să ajungă, în mod real, să îi ajute pe cei aflați în situații în care comunicarea nu mai este posibilă altfel decît prin tehnologie.

Mă gîndesc numai la lunile în care am stat în terapie intensivă, în 2006 la Bagdasar, conectat la ventilatorul mecanic, intubat, în imposibilitatea de a-mi exprima necesitățile, temerile, speranțele. Un dispozitiv ca Zupereye m-ar fi ajutat imens și mi-ar fi făcut nopțile mai suportabile.

IMG_0952Nu îmi rămîne să spun decît că am un IMENS respect pentru Robert Lupu și pentru studenții săi. Am convingerea că într-o zi Zupereye va fi la îndemîna celor în nevoie, iar mulțumirea utilizatorilor va fi satisfacția cea mai mare a inventatorilor.
Citiți totul despre Zupereye, cum funcționează și cum a ajuns de la concept la prototip pe Mediafax.

IMG_0951-Edit-EditIMG_0954IMG_9837

3 răspunsuri to “ZUPEREYE | Say it with your eyes!”

  1. Emil Condrea Says:

    Multumim pentru articol!

  2. […] Premiul pentru excelență în cercetare și aplauze îndelungi, la Teatrului Național Iași, pentru profesorul Robert Lupu și studenții săi cu care a lucrat la revoluționarul dispozitiv Zupereye. […]

  3. Un proiect extraordinar, care sigur va ajuta multe persoane ce au mare nevoie de asemenea dispozitive.
    Felicitări si răbdare in perfecționare.

Lasă un răspuns

